Kent Hallin berättar

Kent kommer att visa denna ovanliga lav.

Kent visar oss torsklaven under promenaden vid Djäknemossen. Foto: Lena Byström

Skog och natur på och kring Djäknemossen

Måste man åka till Härjedalen, Lappland eller Finnskoga, för att finna ostördhet i naturen? Nej, besök den naturslinga som Rolkens jaktklubb iordningsställt på Häradsallmänningen Rolken, Främmestad. På nära håll finns storslagen natur, och det gäller att upptäcka de fina förutsättningar till upplevelser som finns i vår närhet. ”Naturstigen” som skapats bjuder på en omväxlande meny: Viltvatten, praktiskt skogsbruk, kulturhistoria, orörd natur, viltvårdande åtgärder etc. Den totala längden på stigen är 3,5 km. Dess utgångspunkt är jaktklubbens jaktstuga.På högsommaren kan man normalt gå i grova skor, men i allmänhet är rådet att ta stövlarna på.(Upplysningsvis betonas att barnvagn är uteslutet)

Skogsvårdsstyrelsen har varit behjälplig med att framställa informationstavlor utmed vandringsleden. Naturens skiftningar kan avnjutas under alla årstider.

En midvinterdag ute på mossen kan verka karg, men se dig omkring!

”Spåren i snön vittnar om rävens ivriga sökande efter föda. Kanske hör du korsnäbbars lockrop från grantopparna. Med lite tur får du se stjärtmesen i dess idoga sök efter föda. Men i övrigt är allt stilla. Vintern kan ses som en vilopaus för vissa och en påfrestning för andra. Sen när våren kommer, ibland smygande, stundom med en ilande fart, händer så mycket i vår natur att vi inte hänger med. Orren spelar ute på mossen. Ängspiplärkan varnar från sin tuva. Ljungpiparens klagande lockrop hörs, kanske lite ödsligt, men ändå så värmande. Våren är i antågande. Så sker allt med en rasande fart. Vi kan finna gräsandens rede med sina gröngula ägg, vi ser den nyfödda älgkalven följa kon över hyggets spirande gräs eller utmed mosslaggens blöta domäner. Göken ropar i fjärran och vi kan se hjortronens späda blommor i den gamla torvtäkten. Spillkråkans ungar röjer deras bo med sitt ihärdiga skrikande när mat serveras från föräldrarna.

Utan att vi riktigt fattat hur fort tiden gått är det strax högsommar. Fågelkören har tystnat i skogen och ljungens blommor lyser upp mossen. Trollsländor surrar och vi ser kantarellerna spira fram ur mossan.

Höst: Ordet förmedlar tvetydighet. Hösten ger en känsla av avslutning, lite vemod, men samtidigt är ju hösten skördens tid; Lingonen lyser bland tallarna och efter första frostnatten kan tranbären plockas.

Jägaren kan också ”skörda” ur årets reproduktion. Ett gällt taxskall vittnar om ett försök att komma i skotthåll för råbocken, eller kanske hörs stövarens målmedvetna sök i harens irrgångar”.

Text Kent Hallin